Föreningen Blå Vägen på plats under Almedalsveckan 2026
Föreningen Blå Vägen deltar under Almedalsveckan 2026 genom Projekt Västerbotniabanan och arrangerar tillsammans med starka regionala och nationella aktörer ett seminarium med fokus på infrastrukturens avgörande roll för Sveriges framtid. Almedalsveckan i Visby är en av Sveriges viktigaste mötesplatser för samhällsfrågor. Här samlas politiker, näringsliv, organisationer och myndigheter för att diskutera aktuella utmaningar och framtidsfrågor. Infrastruktur, beredskap och regional utveckling är återkommande teman - och i år är behovet av robusta transportsystem mer aktuellt än någonsin. Seminarium: Den svagaste länken - hur hotar bristande infrastruktur industrin och Sveriges konkurrenskraft? Tid: 24 juni kl. 17.00-17.45 Plats: Handelskammarens Sveriges scen, Arenan för hela Sveriges näringsliv, Trappgränd 4 Är Sveriges transportinfrastruktur redo att möta både industrins behov och det nya säkerhetslägets krav på robusthet och beredskap? I ett förändrat omvärldsläge handlar infrastruktu
Platform North Forum 2026 - Samarbete för ett starkt och hållbart Norden
Den 17–18 mars deltog Andreas Blomqvist, projektledare Västerbotniabanan, på Trafikverkets arrangerade Platform North Forum i Luleå. Forumet har på kort tid blivit en viktig mötesplats för samtal om framtidens transporter, infrastruktur och samarbeten i norra Norden. För Föreningen Blå Vägen är det värdefullt att vara närvarande i dessa sammanhang – både för att följa utvecklingen på nära håll och för att säkerställa att våra kommuner finns med i de samtal där riktningen för framtida satsningar formas. Ett forum för utvecklingen i norra Norden Årets konferens samlade representanter från EU‑nivå, nationella myndigheter, regioner, branschaktörer och akademi. Fokus låg på hur norra Norden kan stärka sin konkurrenskraft, öka sin beredskap och möta den gröna industriella omställningen. Dagarna inleddes med ett brett europeiskt perspektiv där man bland annat diskuterade EU:s budgetläge, revideringar inom TEN‑T‑nätverket och frågor kopplade till militär mobilitet – en fråga som fått allt stör
Järnvägsforum Norr 2026 - Investeringar i infrastruktur i fokus
Den 19 februari samlades rekordmånga deltagare - närmare 280 personer - i Östersund för årets upplaga av Järnvägsforum Norr. Evenemanget, som nu arrangerades för fjärde året i rad av Norrtåg, har på kort tid blivit en av de viktigaste mötesplatserna för kommuner, regioner, branschaktörer och politiska företrädare från hela norra Sverige. Föreningen Blå Vägen representerades på plats av Roland Sjögren, föreningens ordförande, Andreas Blomqvist, projektledare Västerbotniabanan, samt Vilhelm From, representant föreningens infrastrukturgrupp. Ett fullspäckat program om järnvägens roll i ett nytt Europa Temat för årets forum var "Järnvägens roll i ett nytt Europa", där frågor om investeringar, beredskap, tillväxt och klimatomställning löpte som en röd tråd genom föreläsningar och panelsamtal. Programmet presenterade en talarlista med representanter från bland annat Trafikverket, Swedish Lapland, Green Cargo, Byggföretagen och flera tunga politiska aktörer. Bland höjdpunkterna fanns: Analyse
Artikel: Tvärbanan kan öka Sveriges resiliens - i både fred och kris
Publicerad: 20 januari 2026 i Dagens Industri | I samarbete med Länsstyrelsen Västerbotten ANNONS: Tvärbanan kan öka Sveriges resiliens – i både fred och kris Efter att det geopolitiska läget i Europa förändrats har säkerhetssituationen i Norden skärpts. Västerbotten befinner sig mitt i ett strategiskt kors där råvaror, energi och arbetskraft rör sig över nationsgränserna – och här växer nu behovet av en stärkt öst-västlig förbindelse. – Det handlar om både tillväxt och beredskap, säger Helene Hellmark Knutsson, landshövding i Västerbotten. Det saknas en fungerande tvärförbindelse mellan Sundsvall och Trondheim i söder och Luleå och Narvik i norr. Dessa järnvägar ligger 90 mil från varandra och mittemellan ligger Västerbotten. Det gör att Tvärbanan, järnvägsstråket från Umeå upp till Storuman, har blivit en central pusselbit i både Sveriges och Nordens framtida logistik. I dag är bara halva sträckan elektrifierad och standarden varierar kraftigt, vilket innebär att en av landets viktig
Nuläge: Transportsystemet i Norrland måste bygga på robusthet och helhet
De senaste störningarna i både väg- och järnvägstrafiken visar med all tydlighet hur sårbara vi är när det saknas alternativ. När ett stråk står still påverkas hela Norrland – industrier, näringsliv och människors vardag. För oss i Föreningen Blå Vägen är det självklart att transportsystemet måste bygga på redundans och robusthet. Vi behöver ett helhetsperspektiv där väg, järnväg och sjöfart samspelar – inte konkurrerar. Det handlar inte bara om enskilda projekt, utan om att skapa ett fungerande nätverk av stråk där olika delar stärker varandra. Här fyller järnvägen en avgörande roll. Inlandsbanan är redan idag en viktig nord–sydlig länk och har visat sitt värde när stambanan drabbats av störningar. Samtidigt saknas den öst–västliga robustheten. För att binda ihop tvärförbindelserna och skapa verklig stråkhelhet behöver vi Västerbotniabanan – inte som ett isolerat projekt, utan som en central del av ett transportsystem som håller ihop både kust och inland. När näringslivet växer, arbet
Aktivitet: Lennart Hartins Minnesfond tilldelas Storumans Ångtågsförening
Under Storumandagarna den 27-29 juni tilldelades Storumans Ångtågsförening det sista stipendiet från Lennart Hartins Minnesfond - en utmärkelse som hyllar ideellt engagemang, lokal kultur och tekniskt bevarande. Föreningen är ett fantastiskt exempel på hur ideella krafter kan göra verklig skillnad. Sedan starten har de arbetat målmedvetet med att bevara och levandegöra järnvägshistorien i Storumans kommun. Genom att restaurera historiska ånglok och vagnar har de skapat en upplevelse som förenar teknik, historia och lokal stolthet - ett arbete som kräver tålamod, teknisk kunskap och ett stort hjärta. Idag är föreningen en uppskattad del av det lokala kulturlivet - och en turistattraktion. De arrangerar ångloksresor under Storumandagarna, men erbjuder även chartrade turer runt om i Västerbotten. Bland höjdpunkterna finns kungabesöket under 100-årsjubileet av Inlandsbanans invigning i Vilhelmina, där kung Carl XVI Gustaf reste med lok 957. Allt detta sker helt ideelt, med glädje och gemen
Denna blogg är inte tillgänglig just nu. Försök att uppdatera sidan eller kolla igen senare. Vi ber om ursäkt för besväret.
unsplash